Leervraag
1: Hoe ga ik als kleuterleerkracht om met de reacties en vragen van kleuters
over holebi's?
In de educatieve map ‘Maarten heeft twee mama’s’ las ik dat het heel belangrijk is dat kinderen weten dat ze altijd vragen mogen stellen over holebithema’s. Wanneer je als kleuterleerkracht opmerkt dat kleuters interesse hebben in holebithema’s kan dit bespreekbaar en zichtbaar gemaakt worden in de klas. Dit kan naar aanleiding van een vraag of een reactie van een kleuter naar een kleuter met twee mama’s. Het is wel belangrijk dat je juiste informatie over holebi’s met de kleuters deelt. Wanneer je het antwoord niet goed weet, kan je vertellen dat je het zal opzoeken en het de volgende dag aan de kleuter meedeelt.
Wanneer
een kleuter een onaanvaardbare opmerking of grap maakt, verbeter je dit als
kleuterleerkracht. Woorden als ‘mietje’ of ‘jeanet’ zijn uit den boze en moeten
als kleuterleerkracht gecorrigeerd worden. Kleuters gebruiken deze benamingen,
omdat ze die ergens hebben opgenomen. Meestal weten de kleuters zelf niet wat
de woorden betekenen. Indien dergelijk taalgebruik gehanteerd wordt door de kleuters
is het belangrijk om niet kwaad te worden. Negeren mag je ook niet doen. Ga
dieper in op wat het kind aanbrengt. Vraag wat de woorden betekenen en als ze
het niet weten: leg ze dan uit. Je vertelt dan als kleuterleerkracht dat het om
woorden gaat die kinderen met twee mama’s kunnen kwetsen, namelijk
scheldwoorden. Je mag als kleuterleerkracht zeker niet antwoorden dat dat woord
niet bestaat.
Het
is zeker afgeraden om verzinsels te vertellen aan kleuters. Vertel de kleuters
de waarheid. Wanneer een kleuter vraagt wat een ‘jeanet’ is, kan je best
antwoorden dat het een scheldwoord is. Je zegt er ook bij dat mensen dat soms
tegen een jongen zeggen die verliefd wordt op een andere jongen. Dat het
helemaal niet mooi is om ‘jeanet’ te zeggen, want een jongen die verliefd wordt
op een jongen, daar is niets mis mee.
Antwoord
ook altijd op de vragen van de kleuters. Geef een openlijk en voor de kleuters
verstaanbaar antwoord. Geef zeker geen overbodige informatie. De kleuter zal
vanzelf vragen bijstellen indien het meer wilt weten of onvoldoende informatie
heeft gekregen.
Heel
vaak denken we dat kinderen nog te jong zijn voor het thema. We zeggen dan
meestal iets in de aard van: ‘Dat vertel ik je later wel eens.’ Het kind weet
dat je het antwoord weet, maar dat je het nu nog niet wilt vertellen. De
kleuter begrijpt dit en weet dat hij altijd bij jou terecht kan.
Kinderen die schelden op de speelplaats tegen kleuters met twee mama’s, kan je
vertrouwd laten maken met holebi’s. Bijvoorbeeld door beeldmateriaal,
prentenboeken, foto’s of taalgebruik in verhalen. Hier wordt dieper op ingegaan
in leervraag 2: Hoe verwerk ik als kleuterleerkracht ‘opgroeien met twee
mama’s' in een thema?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten