zaterdag 26 maart 2016

Stap 5: Antwoord op leervragen geven

Leervraag 2: Hoe verwerk ik als kleuterleerkracht ‘opgroeien met twee mama’s’ in een belangstellingscentrum?

Zoals eerder vermeld kan je kinderen vertrouwd laten maken met holebi’s door beeldmateriaal, prentenboeken, foto’s of taalgebruik in verhalen. Je kan dus als kleuterleerkracht het thema ‘opgroeien met twee mama’s’ op verschillende manieren aan bod laten komen in de kleuterklas.

In de educatieve map ‘Maarten heeft twee mama’s’ las ik een aantal voorbeelden hoe je ‘opgroeien met twee mama’s' in een thema kan verwerken. Ik som enkele voorbeelden op.  
                
Wanneer je voor het belangstellingscentrum ‘gezinnen’ kiest, kan je in de onthaalkring naar aanleiding van een ervaring of nieuwsgierigheid van een kleuter het onderwerp bespreekbaar maken. Uiteraard kan je als kleuterleerkracht zelf over gezinnen beginnen spreken. Je vertelt dat er verschillende soorten gezinnen bestaan: nieuw samengestelde gezinnen, éénoudergezinnen en dus ook holebigezinnen. Je legt de verschillende gezinnen ook uit. Bij holebigezinnen bijvoorbeeld kan je als kleuterleerkracht aanhalen dat een jongen op een jongen verliefd kan worden en een meisje kan ook op een meisje verliefd worden. Zo kunnen twee  jongens of twee meisjes ook samenwonen en kinderen hebben.

Als je voor het thema ‘twee mama’s of twee papa’s’ kiest, kan je de boekenhoek met deze prentenboeken verrijken:



 De mama’s van Sterre van Gea van Beuningen



Twee mama’s van Francesca Pardi



Vaderdag met twee mama’s van Karin Wijnhoven



Twee pappa’s voor Tango van Edith Schreiber-Wicke



Arwen en haar papa’s van Jarko De Witte van Leeuwen


Deze prentenboeken tonen aan dat koppels soms bestaan uit mensen van hetzelfde geslacht en dat kinderen niet noodzakelijk een vader en een moeder moeten hebben.

Je kan als kleuterleerkracht het belangstellingscentrum ‘twee mama’s en twee papa’s' ook aanbieden in de dramahoek of huishoek. Je verrijkt de dramahoek / huishoek met vrouwenkleren en mannenkleren. Op deze manier kunnen de kleuters zich verkleden in twee vrouwen of twee mannen en doen de kleuters alsof ze een koppel zijn. Ze kunnen  bijvoorbeeld samen naar de winkel gaan. In dit geval kan het belangstellingscentrum ook ‘verliefd zijn’ zijn, want de kleuters doen alsof ze verliefd zijn.

Tijdens een les over discriminatie of pesten kan de leerkracht het voorbeeld geven van een meisje dat gepest wordt op school, omdat haar oudere broer een vriend heeft in plaats van een vriendin. Maak leerlingen vertrouwd met het feit dat holebi’s niet altijd correct behandeld worden en leg uit hoe dat komt.

‘Opgroeien met twee mama’s’ kan ook voorkomen in het thema ‘pesten’. Je kan de kleuters een liedje laten horen of aanleren over pesten. Het liedje kan gaan over huidskleur, mentale capaciteiten, lengte, gewicht, maar ook over het verschil tussen een meisje dat verliefd is op een jongen en een meisje dat verliefd is op een meisje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten